Az ökoszisztéma összeomlását hozhatja el a rovarok gyors ütemű pusztulása
Borítókép:  bt.com

Először készült globális összegzés a rovarok világméretű pusztulásáról. A jelentés szerint ha az ember nem alakítja át a mezőgazdaság rendszerét, olyan kárt okoz a természetben, mellyel előbb a rovarokat írtja ki, majd szép lassan saját magát.

A havonta megjelenő Biological Conservation szaklap tragikus jövőképet fest egyik frissen megjelent cikkében. Az írás lényege, hogy a rovar populációk az elmúlt évtizedekben súlyos mértékben pusztultak világszerte a permetező és egyéb szerek, vagyis a mezőgazdasági művelés, illetve a fokozott városiasodás és környezetszennyezés hatására, s ez katasztrófális következményekkel járhat. A lapban megjelenő jelentés szerint az elkövetkező évtizedekben a rovarok 40 százaléka halhat ki, ha a jelenlegi folyamatok nem változnak. A világ rovarállományának évente 2,5 százaléka tűnik el a friss mérések szerint.

A cikk szerzői – a Kínai Akadémia és a Sydney-i és Queenslandi Egyetem kutatói – az elmúlt harminc év számtalan témában megjelent tanulmányát, jelentését nyálazták át. Ez alapján úgy látják, ha a rovarok 40 százaléka kihal, azzal teljesen felborulhat a Föld ökoszisztémája, s ez rövid úton az állatok, emberek kihalásához is vezet.

Az elmúlt években a méhek pusztulásáról beszéltek rengeteget a kutatók, hiszen ők porozzák be a haszonnövények jó részét, melyek nélkül nehéz elképzelni az emberi faj fennmaradását. Ez a jelentés viszont átfogóan az egész rovar osztály vészes mértékű pusztulásáról szól. Az egyik szerző, Francisco Sanchez-Bayo a CNN cikke szerint azt mondja, ez az első olyan jelentés a rovarok pusztulásának témakörében, mely globálisan vizsgálta a folyamatokat, következményeket.

Don Sands visszavonult világhírű rovarász úgy véli, a rovarok „a Föld apró kis működtetői”, akik sok esetben megszabadítják a bolygót a kártevő növényektől, s a beporzást is végzik. Hiányukban teljesen felborulhat a Föld természeti rendszere. A munkájuk mellett ők táplálékként is szolgálnak különböző állatok számára, akiket eltűnésük esetén szintén a kipusztulás fenyeget.

Egy korábbi tanulmány azt is kimutatta, a rovarok tevényeksége nyomán keletkező gazdasági haszon csak az USA-ban 57 milliárd dollár körül mozog.

„A rovarok alkotják az állatvilág legkiterjedtebb, legszínesebb hányadát, és létfontosságú szerepet töltenek be az ökoszisztémában, így nem odázhatóak el azok az azonnali akciók, melyek révén megakadályozható a kipusztulásuk és a természeti rendszerünk összeomlása”

– írják a cikkben a kutatók. Ennek mentén át kell alakítani a mezőgazdasági termelési folyamatot és meg kell változtatni a környezetbe juttatott növényvédő szerek összeállítását.